söndag 26 juni 2011

1950 - design för de lekfulla!

Vi kör ett varv på 50-talet tycker jag. 
Kvinnlig så det förslår!


TV-serien Mad Men har satt fokus på detta årtionde där optimism var ledordet i USA.
Det är efterkrigs tid och ekonomin blomstrar.

Fantastiska designers som Charles och Ray Eames hade samarbetat med  militären under kriget (gick inte runt arbetslösa m.a.o.) och du kan se en av mina favvis köksstolar här intill. Visste du att C och R tillverkade benspjälor åt militären? Jo, många var uppdragen under krigstiden och den erfarenhet man fick drog man nytta av inom design. Bilar, material som nylon, kläder ... you name it!

Serien Mad Men har visat på en klädstil som blivit bortglömd. Där kvinnor var kvinnliga och män - manliga. Om så på ytan ...
Håll med om att bilden nedan är underbar. Material, färgval och poser är ljuvliga!

Hos Kurt Geiger hittade jag en 50-tals kopia i hallonrosa tyg. Sula i kork  och blomman är inte att leka med. Måste, måste, måste bara lägga med denna söta "pudel-kjol". Vem har sagt att "pudel-rockarna" på 80-talet var  de första att bli inspirerade av just - Pudeln :-)
När jag tänker på 50-tal tänker jag ofta att glatt, vågat, naivt, klara färger, musikrevolution. Lite 50th´s till sommarfesten kanske?

En era värd att hyllas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar