lördag 23 juli 2011

Dagens sorg - Norge

Hat föder hat.
Vad kan driva en - eller flera - människor att begå ett brott som det vi sett i Oslo? Vad kan få en människa att vilja skada andra för att driva igenom sin åsikt?
Vi brukar ställa oss frågan - vid självmordsattacker - vilket samhälle skapar en sådan människa? Ska vi ställa oss samma fråga nu kanske?
Ett vansinnesdåd är ett vansinnesdåd är ett vansinnesdåd ... Oavsett i vems namn, ideologi eller religion det utförs i!
Jag brukar hävda att längst inne i alla människor finns en önskan om att vara älskad, sedd och bekräftad. Vad man än gör - är detta hjärteroten till det mesta. Men när detta händer att en vuxen människa begår sådana vansinnes brott, så undrar jag vad som driver honom? Vill han bli sedd? Eller är han bara en totalt förvirrad människa som inte vet vad han gör. Troligen. (Dock tror jag inte han är ensam)
Hur kan han undgå radarn? Han som alla andra har väl familj eller vänner eller kollegor av någon sort? Vem har missat honom?

Mina tankar går nu till alla min vänner, fd kollegor i Norge - och framför allt föräldrar till barn som dödats ...
Dagens Shoe håller sig från skor idag. Känns inte som det finns plats för skor idag.

Var rädda om er and LOVE is here to stay - my lovely Shoe-lovers

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar