tisdag 16 augusti 2011

Tidsfascist eller Tidsoptimist - det är frågan?

Är du en person som kommer i tid? Eller är du den som slinker in, allt ifrån några minuter till 15-20 minuter, för sent?
Tidsfascister går i färg!

Tidsoptimist - ett supergulligt ord på en, enligt mig, usel ovana. Precis som om det är gulligt att komma för sent till ett möte?
Framför mig ser jag en äppelkindad, fräknig och rufsig blondin som rusar in med solsken i blick och ber om ursäkt (om man har tur) för att hon är försenad. Visst, några minuter är väl ok. Men att sätta det i system och sedan ursäkta sig med; "Jag är en tidsoptimist, tralala" - är inte ok!
För ofta är det så att vi sitter några personer i det där rummet, väntandes på den där sista personen som ska komma till mötet. Och varför är inte vår tid viktig? Kan du tänka dig hur tiden känns då? Långsam, aldrig sinande och plågsamt undflyende ... Och plötsligt seglar den där tidsoptimisten in i medvind av sin egen förträfflighet. Suck
Optimistjolle?

Efter att i många år umgåtts med personer som inte tycker det är viktigt att komma i tid så har jag blivit en tidsfascist!? Tidsfascist - smaka på ordet ...
Låter som en tvär och bitter liten man.
Bara för att jag gillar att hålla tider, komma i tid och passa tider. Jag vill inte slösa bort min dyrbara tid på att vääänta.
Trafik, barn och gamla kan ställa till det för tidsfascisten. Barn som inte föds i tid - då är väntan lång. Trafik som sniglar sig fram vilket driver fram fascisten i mig. Kör gärna över, runt och för fort för att komma i tid. Inte bra, jag vet!
Tid är aldrig densamma, har ni tänkt på det? Men ändå alltid och på en tusendels sekund kan tiden förändras från segt kletigt väntande till bubblande lyckligt rusande ...


(Själv är jag tjejen som alltid kommer i tid. Om inte så är jag ett offer för omständigheterna. :-)

Time is prrrescious my lovely Shoe-lovers

1 kommentar: